کد مطلب:317024 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

کلام امام سجاد در مورد حضرت عباس
ابوحمزه ثمالی روایت كرده است كه روزی حضرت علی ابن الحسین علیه السلام - امام چهارم شیعیان جهان حضرت زین العابدین سجاد علیه السلام كه خود با حالتی رنجور و بیمار در كربلا حضور داشته است - نظر كرد به عبیدالله پسر عباس بن علی ابن ابی طالب علیه السلام و آب از دیده مباركش روان شد، فرمود: هیچ روزی بر مقام رسالت، حضرت محمد صلی الله علیه و آله سخت تر نبود از روز احد كه عم او شیر خدا و رسول، حمزة بن عبدالمطلب در آن روز شهید شد. و بعد از آن، روز موته بود كه پسر عم او جعفر بن ابی طالب شهید شد. پس حضرت فرمود: روزی به روز حضرت امام حسین علیه السلام نمی رسد كه سی هزار نامرد كه دعوی می كردند كه از این امتند، آن امام مظلوم را در میان گرفتند و هر یك تقرب می جستند به سوی خدا به خون او و امام علیه السلام ایشان را موعظه می كرد و خدا را به یادشان می آورد. اما آنها پندپذیر نشدند و دست از او برنداشتند تا آنكه او را به جور و ستم و عدوان شهید كردند.

سپس فرمود: خدا رحمت كند عمویم عباس علیه السلام را كه جانفشانی كرد و در حق برادر خود ایثار و مردانگی به خرج داد و جان شریفش را فدای برادر خود گردانید تا آنكه دستهایش را بریدند، پس حق تعالی به عوض دستهای او دو بال به وی كرامت كرد كه با آن بالها با ملائكه



[ صفحه 83]



در بهشت پرواز می كند، چنانچه جعفر بن ابی طالب را دو بال داده است. به درستی كه عباس علیه السلام را نزد خداوند عالمیان منزلتی هست كه جمیع شهداء در روز قیامت آرزوی منزلت او را می كنند [1] .

بله به فرموده امام سجاد علیه السلام مقام حضرت عباس علیه السلام در نزد خداوند آنچنان باشكوه و شامخ است كه همه شهیدان در روز قیامت به حال او غبطه می خورند. شهیدانی كه خود از جایگاه و رتبه ای بس والا برخوردار بوده و مقامی نزدیك به مقام انبیاء دارند!

ای ماه بنی هاشم! خورشید لقا عباس

ای نور دل حیدر! شمع شهداء عباس

از درد و غم ایام، ما رو به تو آوردیم

دست من مسكین گیر، از بهر خدا عباس [2] .


[1] جلاء العيون (تاريخ چهارده معصوم «عليهم السلام»)، علامه مجلسي (ره)، ص 572 و 573.

[2] كرامات حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام، حسيني، ص 12.